TOPIK 8

Topik 8 – Kemahiran dalam P Moral

  1. Pembelajaran aktif
  2. a) Pembelajaran kolaboratif – menekankan proses penyiasatan dan inkuiri – ada intraksi antara plj dgn bahan , plj dgn plj , plj dgn guru.
  3. b) Pembelajaran kooperatif –kerjasama  melibatkan kumpulan atau pasukan pelajar – menyiapkan tugasan yg bebas drp kekangan masa, jarak dan tempat.
  4. Salin bergantung antara satu sama lain
  5. saling berintraksi secara bersemuka

iii. akauntabiliti individu

  1. kemahiran kooperatif
  2. pemprosesan kumpulan.

– plj memainkan peranan aktif dlm kumpulan

– guru menyediakan bahan yg mencukupi utk perbincangan

– menerangkan kpd ahli lain dlm pasukan mereka

– menjimat masa proses p& P

– guru berperanan sebagai fasilitator.

  1. c) Pemb./ TOC dan Kajian Masa depan.

Teory of Contraint – faktor yg menyebabkan sesuatu sistem drp mendapat keuntungan yg lebih drp apa yg hendak dicapai.

Apa yg perlu diubah, Kepada apa hendak diubah, bagaimana utk menjalankan perubahan tersebut.

Kajian Masa depan – membolehkan generasi baru merancang dan mewujudkan masyarakat malaysia yg berwawasan, rasional, kreatif, dinamik serta boleh menerima dan menangani segala perubahan.

–       berfikir secara kritis dan kreatif

–       memmbuat keputusan ttg masa depan

–       mbina sikap & nilai positif ttg masa depan

–       berkomunikasi ttg masa depan

–       mempunyai pengetahuan ttg masa depan

–       mbuat kajian & murus maklumat ttg masa depan

Konsep KMD

–       ramalan dibuat ttg trend dan perubahan yg akan berlaku

–       menjangka kesan atau akibat fenomena

–       mgunakan sumber manusia bagi mengawal, menangani serta mengendalikan perubahan.

Kemahiran khusus KMD

–       Pemahaman konsep KMD

–       Pengumpulan maklumat

–       Ramalan dan anlisis

–       Imaginasi / kreativiti

–       Strategi mengatasi cabaran

–       Proses inovasi sosial – kem. Meny. Masalah

–       Membina senario- bina gambaran masa depan

–       Penjelasan nilai dan masa depan

–       Dimensi kemapanan-  mencorak dan membentuk mesa depan dunia

Cara menjalankan KMD

–       Guru menrancang aktiviti

–       Memilih tajuk / tema yg sesuai dgn teknik KMD

–       Berbincang dgn murid

–       Membimbing murid mencapai KMD dlm hasil kerja seni

  1. Kemahiran berfikir – Dr. Richard Paul – satu proses intelektual yg melibatkan pembentukan konsep aplikasi, analisis, sintaksis dan menilai informasi yg terkumpul melalui pengamatan, pengalaman, refleksi, pentaakulan.

Menurut KPM – ada 2 kemahiran berfikir iaitu

  1. a) KB kritis – keberkesanan sesorg dlm mgunakan minda menilai keesahan atau kebaikan sesuatu idea berdasarkan bukti dan sebab munasabab.

Contoh – membanding & membeza, mbuat kategori, meneliti bahagian kecil dan keseluruhan, menerangkan sebab, menyusun urutan, membuat ramalan, mengusul periksa andaian, membuat inferens.

  1. b) KB kreatif – kebolehan menggunakan minda utk menjana idea-idea baru berdasarkan keaslian dlm phasilannya. Contohnya menjana idea yg pelbagai, mencipta metafora, analogi, dan definisi.

Ciri-ciri nya

  1. i) Sengaja menghasilkan idea baru lain dr idea asal
  2. ii) Mguna cara lain utk mlihat sesuatu yg sdg

difikirkan.

iii) Mberi fokus kpd usaha mengubah idea yg ada.

  1. iv) Mencari idea baru utk penyelesaian
  2. v) Pemikiran X pernah puas hati jawapan yg diberi
  3. vi) Idea baru boleh memeranjatkan fikiran biasa.

vii) Gemar menggunakan logik songsang

viii) Tumpuan kpd apa yg mungkin berlaku pd masa

depan.

  1. c) KB secara analitis – Berfikir secara analitikal ditandai oleh daya usaha utk melihat sesuatu itu secara terperinci. Analisis ialah proses kita mecah-belahkan masalah besar kpd bahgian kecil atau memahami situasi kompleks kepada unsur-unsurnya.
  1. Pembelajaran Kontekstualisme dan kontruktivisme.
  2. a) Pembelajaran Kontekstualisme

Definisi – Satu kaedah pemeblajaran yg menggabungkan isi kandungan dgn pengalaman harian individu, masy. Dan alam pekerjaan melibatkan aktiviti hand-on dan mind-on.

Ciri-ciri

  1. M dapat memproses maklumat baru dgn cara yg bermakna dlm rangka minda.
  2. maklumat disampaikan dlm konteks pelbagai dan bermakna

iii. guru mewujudkan kepelbagaian persekitaran pembelajaran.

  1. b) Pembelajaran Konstruktivisme

Definisi – Pengetahuan, idea, konsep dibina secara aktif oleh individu yg berfikir berdasarkan pengetahuan sedia ada melalui proses metakognitif.

Ciri-ciri

  1. i) Penglibatan- simulasi perasaan ingin tahu
  2. ii) Penjelajahan – guna pend. Inkuiri utk menjelajah dan menyiasat

iii) Penerangan- definisi konsep dan penyataan

  1. iv) Penghuraian – menghubungkait sesuatu kemahiran / konsep

v)Penilaian – menilai pemahaman pelajar melalui demotrasi pemhaman dan kemahiran.

Peranan guru- Fasilitator, pembimbing, mengenalpasti masalah, berfikiran terbuka, mencabar persepsi murid, beri masa yg secukupnya, tahu melaksanakan pembelajran koperatif.

Peranan murid – sikap bertanggungjawab , memnpunyai inisiatif kemuka isu , adakan perbincangan , mencabar hipotesis yg telah dibuat, perlu mempunyai kemahiran maklumat dan penggunaan teknologi .

  1. Kecekapan kecerdasan emosi
  2. Definisi kecerdasan moral – satu usaha membentuk insan yg menyeluruh dr segi kognitif, afektif dan psikomotor.
  3. Aktiviti pemupukan kecerdasan moral – kenalpasti peraturan di rumah, menambah jumlah hubungan dalam diri anak, memastikan anak-anak cukup tidur, memberi pujian keatas usaha anak, memisahkan rasa takut dan sangsi kanak-kanak utk mengelak perasaan takut, malu dan terhina. Tidak menggunakan kata kesat, mengenali kemampuan minda kanak-kanak, menghapuskan sindiran utk mengalak sikap terbuka.
  4. Kepentingan Pemupukan kecerdasan moral –
  5. a) Sesorg perlu mengetahui emosi dirinya terlebih dahulu dan bagaimana mengendalikannya.
  6. b) Perlu bijaksana mengendalikan komunikasi dgn orang lain.
  7. c) Berupaya memotivasi diri secara tegas dan yakin.